آکنه و جوش رابطه مستقیمی با رعایت رژیم غذایی دارند، به همین دلیل می توان با رعایت یک رژیم غذایی سالم مانع از ایجاد جوش و آکنه در سطح پوست شد.

یکی از مهم ترین مشکلات پوستی که برخی از خانم ها و آقایان در سنین مختلف بخصوص در سنین نوجوانی با آن روبرو هستند، جوش و آکنه است که به خاطر تغییراتی هورمونی بوجود می آید اما با رعایت یک رژیم غذایی سالم می توان مانع از از بوجود آمدن آنها شد. اوایل مردم بر این باور بودند که هیچ رابطه ای بین برنامه غذایی و آکنه وجود ندارد و دلیل بوجود آمدن آنها تنها دوران بلوغ می باشد. اما باید بگوییم بلوغ یکی از عوامل پیدایش جوش و آکنه است. بسیاری از غذاها موجب ایجاد التهاب در پوست خواهند شد و می تواند موجب افزایش جوش و آکنه در سطح پوست شوند. اما بگوییم می توانید به کمک یک رژیم غذایی سالم و مناسب مانع از ایجاد جوش و آکنه در هر سن و سالی شوید. 
ماست
اگرچه شیر و سایر فراورده های لبنی برای مبارزه با آکنه بسیار مفید هستند اما مصرف ماست را بیشتر توصیه می کنیم به خصوص برای نوجوانان! ماست حاوی مقادیر زیادی از پروبیوتیک است که موجب تحریک رشد باکتری های مفید شده تا این باکتری ها با سایر باکتری های مضر مبارزه کنند و مانع از افزایش آکنه شوند.
میوه های مختلف
میوه ها بهترین رژیم برای درمان آکنه می باشند. وجود آنتی اکسیدان ها درمیوه ها موجب  درمان اختلالات پوستی خواهد شد. میوه هایی مانند آناناس ، سیب، گریپ فروت ، هندوانه ، موز ، پرتقال ، ذغال اخته ، توت فرنگی و غیره بسیار مفید می باشند.
غذاهای سرشار از فیبر
خوردن غذاهای سرشار از فیبر باعث هضم راحت غذا شده و سموم بدن به راحتی دفع خواهند شد. برنج قهوه ای، کلم بروکلی، بادام، جوانه بروکسل ، نان گندم کامل، گلابی، بلغور جو دوسر، و غیره منابع غذایی سرشار از فیبر هستند که مانع از ایجاد جوش و آکنه در سطح پوست می شوند.
ماهی
آکنه باعث ایجاد التهاب و قرمزی پوست می گردد. ماهی به دلیل وجود امگا 3 ضد التهاب است. مصرف ماهی را حداقل 3 بار در هفته توصیه می کنیم. 
پرهیز ار برخی غذاها
به طور کلی مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده، غذاهای بیات، غذاهای آماده، غذاهای چرب، کیک، پیتزا، و غیره را باید کنار بگذارید زیرا آنها موجب شکل گیری آکنه در پوست نوجوانان بخصوص در ناحیه صورت خواهد شد.